sha-na.sziéd @ naeilahsziéd | Casablanca | étude islamique | 2éme année | échantez

komen | buat blog untuk sekadar menceritakan sesuatu daripada kehidupan seharian, bahasa yang digunakan seperti bercakap dengan kawan-kawan. kalau datang membaca, mesti bace dengan gaya bahasa yang betul. penulisan masih belum dewasa, sekadar ikut sedap hati dan mulut juga jari yang dibebaskan untuk menari di atas keyboard. amat mengharapkan respond dari "orang lame"..jika datang singgah, jangan lupe tinggalkan nota untuk di follow balik jejak korang . Big thanks!

ADA BANYAK GAMBAR-GAMBAR DALAM ENTRY DI BAWAH, KLIK GAMBAR UNTUK DILIHAT SEPERTI KANTA PEMBESAR, TERIMA KASIH DAUN KELADI, KALAU SUDI TINGGALKAN KAKI KAT SINI, LAIN KALI DATANG LAGI.•.¸¸.•´¯`•.¸¸.

Bace lagi, please
Lilypie Angel and Memorial tickers

Friday, September 11, 2009

KERJAYA, CINTA, PENGORBANAN @ NOTHING AT ALL?

Well, yeah! Berjaya jugak akhirnye aku menamatkan novel The Two Lovers itu. Huh! Pada 9 Ogos 2009, aku n mak pergi jenjalan kt Malacca. Aku p0n singgah ler kt kedai makan untuk membeli air akibat kehausan ber-usha² di bandar bersejarah tu. Dengan x semena² tangan ku mencapai satu buku berkulit biru karya Syafrina Siregar . Sebabnye, nmpak menarik la cover die! Aku terpikat lalu mencapainye dan menghulurkan not RM5 je kat uncle kedai makan tuh..Euw! Novel apekah nih, murahnyerr...Ouh mayB sudah ditelan zaman kewujudannye, tp aku baru menemui kewujudan die pada thun ni..hehe :D

Permulaannye agak menggelikan bulu² ketiak aku. Tp ku gagahi jua untuk meniti tiap tulisan si penulis berdarah Medan itu. My intention is only to try read sumting new -romantic novel and also learn bout the gaya bahasa yg digunakan oleh si penulis. Wow! Indah sgt setiap baris kata yg dirungkaikan dlm novel biru tuh.

Erm, start the sinopsys of The Two Lovers yah?!
  • Nena seorang wanita yg bekerjaya. Hatinya telah mencintai seorang jejaka bangsawan yg dikenalinya di dlm chatting (ym kowt..hehe) , Rasheed. To her, Rasheed is everything! Lebih² lgi, mereka tlh berjumpa di Singapura kerana Nena ditukarkan untuk bertugas di sana even Rasheed selalu menyakiti hatinya..tapi tiada kuasa yg mampu meruntuhkan cintanya pd jejaka itu. Deni pula teman sepejabat Nena yg bersekedudukan dgn wanita itu di apartmentnya. Deni cuba untuk tggl sebumbung dgn Nena stlh berjaya memujuk bos mereka ats alasan melindungi wanita itu yg baru first time tggl di perantauan. Di sebalik sifat playboy-nya, Deni secara diam² telah meminati Nena tp Nena tidak mencintai Deni lebih sekadar sahabat. Bagi Rasheed pula, dia menganggap Nena hanya teman tapi mesra-nya. Namun pabila Nena mula menaruh harapan cinta mati terhadapnye, Rashid yang bersifat ego itu mula dilanda kebimbangan.

  • Nena then choose Deni as her husband to-be. Ianya hanya untuk menutup rase sedihnya terhadap Rasheed yg hanya memandangnya sebelah mata. Bila difikir² semula Rasheed menyesal kerana melayan Nena acuh tak acuh jer. Rasheed kemudiannye cube memujuk hati Nena agar mengahwininya sebelum dia berangkat ke Perancis untuk meneruskan kerjayanya ke peringkat lebih tinggi. Rasheed begitu mendesak Nena untuk memilihnya tak seperti gentleman like Deni yang sentiasa menyokong nya, memberi bahunya disaat air mata Nena mengalir kerana Rasheed, meminjamkan Nena sepasang lengan yg kukuh di saat wanita itu tak mampu berdiri, juga yang menyokong kerjayanya untuk ke Perancis! Nena kini dalam dilema, apa yg harus dia pilih demi masa depannya??! "Ouh Tuhan, bantulah diriku..mengapa Kau mengujiku begitu sekali?" bentak hati Nena. Jika hatinya memilih jejaka ego itu @ Rasheed, dia pasti kehilangan kerjayanya kerana Rasheed menginginkan wanita yg duduk 24/7 di rumah aje, jaga makan minumnya. Jika dia memilih Deni..yang sentiasa menyokongnya, tapi Nena tak mencintainya spt mana dia mencintai Rasheed.

  • Lastly, Nena akhirnya mengirim e-mel ke Deni, bahwa dia harus memutuskan hubungan pertunangan mereka kerana dia tidak mahu menipu lg. Hatinya bukan untuk Deni. E-mel kedua di sent kepada Rasheed. Nena menyatakan bahwa, dia sgt mencintai jejaka itu. Tetapi die juga mencintai kerjayanya. "But life's not all about Love, dear! " jelasnya pada Rasheed. Nena pun mula melangkah masuk ke pintu airoplen di Canggi, dan berlepas ke Perancis. Sedang Nena melamun di tingkap eroplen, Stewardess menegur Nena agar mengoffkan hp nya. Setelah die mengoffkan hp nya, tanpa dia sedari 2 sms masuk ke dalam inbox nya. SMS itu berbaur camni lah..

  • SMS 1 : Deni tidak pernah mengalah. Dia terima sahaja keputusan Nena...Dia tetap mencintai Nena hingga ke akhir hayatnya. Manakala SMS 2 : Rasheed akhirnya mengalah dengan keputusan Nena itu, dan melepaskan nya pergi.

Nena sebagai wanita bekerjaya telah memilih untuk terbang ke Perancis. Lalu membiarkan 2 org jejaka menantinya di bumi Singapura itu. Adakah ending-nya menarik? Argh ..aku sedih dgn ending novel nih... Korang setuju x? Vote la..hehe . Aku sgt menanti yg Nena akan berhoney moon ngn Deni di Perancis. Ternyata si penulis lebih mengerti novel karyanya sendiri..haha :P

No comments: