sha-na.sziéd @ naeilahsziéd | Casablanca | étude islamique | 2éme année | échantez

komen | buat blog untuk sekadar menceritakan sesuatu daripada kehidupan seharian, bahasa yang digunakan seperti bercakap dengan kawan-kawan. kalau datang membaca, mesti bace dengan gaya bahasa yang betul. penulisan masih belum dewasa, sekadar ikut sedap hati dan mulut juga jari yang dibebaskan untuk menari di atas keyboard. amat mengharapkan respond dari "orang lame"..jika datang singgah, jangan lupe tinggalkan nota untuk di follow balik jejak korang . Big thanks!

ADA BANYAK GAMBAR-GAMBAR DALAM ENTRY DI BAWAH, KLIK GAMBAR UNTUK DILIHAT SEPERTI KANTA PEMBESAR, TERIMA KASIH DAUN KELADI, KALAU SUDI TINGGALKAN KAKI KAT SINI, LAIN KALI DATANG LAGI.•.¸¸.•´¯`•.¸¸.

Bace lagi, please
Lilypie Angel and Memorial tickers

Tuesday, February 2, 2010

SALJI PERTAMA IN MARRAKECH !!

27/28 Jan 2010-Once in the snow time..

Aku speechless giler mase dapat tgk salji turun depan mata sendiri, perkara nih antara yg aku idam-idamkan dlm hidop ku. Ha..ni sume sebab aku dah tulis IMPIAN aku kat wishlist aku.. Korang buat tak? Insya ALLAH, Dia akan memakbulkan permintaan korang kalo hajat tuh munasabah..Subhanallah sangat cantik tempat tu secantik pencipta-Nya.

"إِنَّ اللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ الْجَمَالَ"
Sesungguhnya ALLAH itu cantik dan menyukai kecantikan.

Jadi semua ciptaan Allah itu indah-indah belaka..Serius aku mengucap syukur saja bile dpt memegang snow impian aku tuh..Tapi sejuk sangat..Tangan aku dah kebas-kebas, beku..Sampai 5hari kebas kat hujung jari belum hilang lagi. Walaupun takjubnya aku pada salji itu, namun terbit rasa Alhamdulillah di hati sebab aku dilahirkan di Malaysia. Sebab bayangkan lah kesejukan yg mencapai -2 degree itu ade jugak perumahan2 dan binatang yg terwujud kat kawasan pergunungan tuh..Bagaimanakah mereka meneruskan kehidupan? Kalau aku yg duduk sana...................??


Tentatif:

4.40 pg : Kami sume dah bersiap untuk menutup pintu rumah dan bertolak ke mahatoh qitor.
5.00 pg : Ketibaan qitor untuk ke Marrakech. Selama 3 jam duk dalam qitor.
8.00 pg : Sampai di Gare De Marrakech. Posing2 sikit. Disambut oleh Us. Zul, Iz & Fauzan (Indon)

8.45 pg : Naik cemeo (van jenis ape tah)..untuk bertolak ke Oukaimeden. Masa nih banyak salji turun.

9.30 pg : Hentian 1. Menyaksikan salji turun. Pakcik pemandu berhenti dalam 1 jam.


10.30 pg : Teruskan jalan untuk naik ke gunung lebih tinggi. Tapi..kami van stuck akibat salji yg tebal di atas jalan..Lalu, di Hentian 2 itu bermain salji lah kami semua kt lereng2 jalan gunung

11.15 pg : Meneruskan perjalanan naik ke gunung. Tak boleh jugak. Kami pun lepak2 kat kedai makan di situ dan memakan salji sebagai hidangan pagi..Ini Hentian ke 3.

Ni kedai nyer, hebat x? Takder customer pon..kt cni lah kami solat Zuhur, masok tandas jap, bla..bla..Time ni kami cam dah givup..cam dah x nak nek atas. Bukan kami tp pakcik pemandu tuh hehe..So, still bermain kat tepi lereng..kali ni plan nk buat snowman




Pihak akhowat nye snow


Pihak ikhwan nye snow :p

1.00 tgh : Menruskan pengembaraan. Kami wat keputusan gak utk naik ke ats sebab hujan salji da surut. hehe..


1.40 tgh : Dah sampai..! Gunung salji~~ Ni lah Gunung Oukaimeden!!


2.30 ptg : Menaiki cable car menuju ke puncak gunung. Gayat giler..


2.45 ptg : Menjejak snow di puncak gunung, berada setaraf awan. di PUNCAK. dalam ketinggian 3260m lah.. wow~


3.30 ptg : Turun menaiki cable car. Gayat kembali.. dan berjalan untuk ke tempat lapang menyaksikan org bermain snow and ski. Ada juga pakcik-pakcik yg cuba mencari duit dgn meng-offer kan keldainya untuk ditunggang. Keldai, kuda, pony.

5.30 ptg : Setelah habis keceriaan di padang putih tuh, kami pon bertolak pulang. Masing2 merehatkan diri dlm van cameo tuh. Dan aku sememangnya letih dan lenguh mgkin sbb men ski tuh.. Aku memandang ke luar tingkap dan berbisik dalam hatiku.. "Gembiranya!"


************

Malam itu kami bermalam di Hotel Ou..Ou.....Ape yer? Lupe lak. Tapi x per la..Yg penting hotel tu agak murah dan selesa. Terletak di Jamee' Fanna, Marrakech. Alhamdulillah, malam itu aku tidur dgn lena sekali. Tapi amat sejuk~

Keesokan paginya, kami sempat jaulah2 ke Souq di Jamee' Fanna serta melihat senario orang2 Morocco ni. Tengok gambar ni. Ape yg dijual eh? Landak kering. Kuling biawak. Telur burung unta. Batu garam . bla bla bla..



Sarapan Tonjiah soghir DH60 dan Roti 3 keping. Tonjiah nih spesel sikit. x Jumpe kat tempat lain even die nye rupe same jek ngan Tajine. Tp Tonjian mmg sedap dan mahal punya! Walaupon sempat jaulah2..tp x seluruh Marrakech tuh kami sempat round. Sebab mase suntuk sangat.. Seterusnya kami menziarahi akhowat Indonesia dan Thailand di rumah mereka di sana..Ade tomyam spesel tu untuk kami..Wallah~

Sekian pengembaraan ku di Marrakech kali nih. Selepas nih ke mana pula?? Duwit MAINS dah bank-in nih..hehe (^^=)

3 comments:

creamyfiodesi said...

hai..hai..hai..
apsal xletak gambar pony?
xD

tiara-qurratu'aini said...

assalamualaikum wbt,
nice posting... cool!
teruskan membasah pena...
salam jumpa lagi.. warm regard from kembara2dunia.. well done sis!

Sha-na.Szied said...

[CREAM]

HAI HAI HAI , X YAH LETAK SUME, KANG LAGI PENOH..

[TIARA]

THX ATAS KESUDIAN MEMBERI KOMEN ..
SALAM ZIARAH..^^