sha-na.sziéd @ naeilahsziéd | Casablanca | étude islamique | 2éme année | échantez

komen | buat blog untuk sekadar menceritakan sesuatu daripada kehidupan seharian, bahasa yang digunakan seperti bercakap dengan kawan-kawan. kalau datang membaca, mesti bace dengan gaya bahasa yang betul. penulisan masih belum dewasa, sekadar ikut sedap hati dan mulut juga jari yang dibebaskan untuk menari di atas keyboard. amat mengharapkan respond dari "orang lame"..jika datang singgah, jangan lupe tinggalkan nota untuk di follow balik jejak korang . Big thanks!

ADA BANYAK GAMBAR-GAMBAR DALAM ENTRY DI BAWAH, KLIK GAMBAR UNTUK DILIHAT SEPERTI KANTA PEMBESAR, TERIMA KASIH DAUN KELADI, KALAU SUDI TINGGALKAN KAKI KAT SINI, LAIN KALI DATANG LAGI.•.¸¸.•´¯`•.¸¸.

Bace lagi, please
Lilypie Angel and Memorial tickers

Monday, February 7, 2011

Peluang kedua, Fes in winter !



Assalamualaikum wbrt

After 2 weeks exam habes, kami semua duduk di rumah. Di rumah . Di rumah. (uslub ta'kid).. Betapa boringnya.. Pandang jer notes kat almari "5-RANCANG MAIN SALJI"



Huhu, belum sampai musim sejuk pon aku dan kawan-kawan da rancang nak g mana. ;) Konon-konon nak cari kawasan dalam Morocco jer.. Nak bagi peluang untuk adik junior merasai keindahan salji.. Dan untuk beri diri aku sendiri the second chance melihat kebesaran Allah ..

So, rancang dan rancang...Berfikir ingin ke Fes-Ifrane. Bahagian utara Morocco. Sila rujuk peta!!! Bajet nak g kami-kami je.. Sekali, ade panggilan daripada akhowat Kenitra, yang mengatakan mereka plan nak buat rehlah salji jugak kat Fes-Ifrane. HAHA.(Rujuk perkara ini..)

Plan tarikh 25hb Jan, tapi ditangguhkan pula ke 29hb. Haih.. Tapi aku heppy je, sbb lagi lambat lagi lebat salji..


28 dah tiba

Akhowat Casa seramai 11 orang (tanpa Aini) telah bertolak ke Rabat , arrive there 5pm. Take a time sekejap kat Rabat , tidur dan bersiap untuk bertolak ke Fes menaiki cameo-seat 19-passenger 20 (yang akhirnya kene saman polis :p ) erm... bertolak 4.30am.

cameo-seat 19-passenger 20 (yang akhirnya kene saman polis


29hb


Kami selamat sampai di Meknes untuk solat subuh.. Cuaca..? Sangat sejuk!~ Dan i'm love in it. Jalan-jalan lagi...sampai 3 jam lebih perjalanan baru kami sampai di Fes. Kawasan dekat dengan rumah pelajar Malaysia, ikhwan.. Di situ, tour guide kitorang, Abo Ishak Yassin naik cameo sekali, teman kawan Rabat dia ni.. ^_^

Bergambar di pergunungan Sidi Harazem


Persinggahan pertama di Sidi Harazem. Merupakan salah satu kawasan pelancongan terkenal di Fes. Sidi Harazem mengikut sumber Google, membawa maksud Patron Saint of Sources. (pandai-pandai la cari maksud) Hurm, memang Sidi Harazem ni tempat keluarnya air dari bawah bumi, iaitu air dari pergunungan.. Suhu air tersebut boleh mencecah 35degree taw (google lagi) .
Cuaca luar yang sangat sejuk tuh dapat la di panaskan dengan air yang di tadah secara live di kawasan Siqoyah (tempat keluar air). Memang panas jer..suam-suam gitu, air tuh boleh terus minum dan dipercayai dapat menyembuhkan sakit jantung dan buah pinggang .


FYI.. ini kali kedua aku tinggalkan jejak kat Fes :)

Kat sane pun ada kawasan pergunungan yang Subhanallah wahh, cantiknya kan.. hehe . Ade kolam renang yang besar yang bersumberkan air gunung jugak. Kiranya diorang buat kolam tu sekadar nak cari duit la....Sayangnya kolam tuh da tak digunakan lagi. Takde sape nak usahakan kot~

Kolam renang yang besar, tapi takda air..


Next destination, menuju ke Madinah Qodimah (kota lama) . Di kota madinah terdapat bangunan-bangunan tinggalan daripada kurun terdahulu. Ada juga bangunan yang dahulunya didiami oleh orang Yahudi, di Mellah. Amek-amek gambar jap.. pastu bertolak ke Souq (pasar)..

Banyak buah-buahan dan sayur-sayuran


Inilah kota lama yang pernah didiami orang Yahudi


Di sini ada menjual banyak GILER barang-barang traditional buatan Morocco. Kat sini juga ade tempat pemprosesan barangan kulit. Nak beli barang kulit yang ori datanglah sini, dalam RM200 pun korang leh dapat :) Kawasan dia sangat errrrrr.. Busuk! Hurm, sebaik penjual tuh bagi kami daun pudina untuk hilangkan bau. Hehe ^__^

Baju kulit yang dijual serendah harga RM200 :)

Cium daun daun pudina untuk elak bau busuk cat-cat kat bawah tu



Singgah masjid Al-Qurawiyyin jugak.. tempat bersejarah la ..Paling lame singgah kat souq tuh la, sebab besar Giler! Dari pukul 11am-5pm. Hah?! Banyak jalan secret yang perlu ditempuhi :p Itu pon x abes tawaf lagi..Akhirnya dapat cari jalan keluar.. Aku beli untuk emak alas meja makan .. Cantik tak.......?

Berkenalan dengan orang Magribi di masjid, Nawal & Adam

Singgah makan di kedai, Tajine Dajjaj


Then, kami teruskan meneroka bumi Fes dan singgah di Burj Nord, Muzium Ketenteraan Traditional Magribi (lebeyh kurang ar ..hehe) . Banyak alat senjata yang digunakan oleh orang-orang Morocco untuk menetang pihak musuh pada kurun terdahulu.



Next, check-in hotel. Pergi ramai-ramai 17 orang, bayar hotel pun murah la.. 36dh = RM 18 / orang. Menarik kan..? Servis kira best la untuk sekadar berehat .. Hotel Savoy.


Bersambung...

4 comments:

ザ-sylver- S said...

nak kirim baju kulit selai, saiz s ,kaler coklat ..

huhu

creamyfiodesi said...

eh g men salji kt fes tu, perempuan je ke??
bestnya!
sape jd tour guide kali ni kt fes?
dok hotel murah yg dulu tu eh? hahahaha! :D

hana szied said...

wah! detail gile kot! mangat!

Sha-na.Szied said...

sylver
erm, betul ke nak...?
sy leh belikan, kirim alamat je la :)

kak trex
yerp hotel yg dulu..Firdaus rabat jd tour guide.
die sorang laki 1:17 hehe!

hana
kita mst detail, sng nk rujuk balik